Golful Dubova, intre Cazanele Mici si Cazanele Mari ale Dunarii. |
Buna dimineata
dragii mei.
Ne apropiem de
finalul lunii florilor, si mult asteptata tura din Banat a luat sfarsit. Si cum
nu pot pastra doar pentru mine impresiile din aceasta tura, va voi povesti sper
eu…pe indelete…cam cum am petrecut 4 zile in Parcul Natural Portile de Fier si
Parcul National Semenic Cheile Carsului.
Aveam de mult
timp in gand o tura pe Cheile Garlistei si Cheile Carasului, si cum Semenicul
este la mai bine de 500km de Bucuresti m-am gandit ca o tura de 4 zile pentru
acea zona a tarii ar fi mult mai nimerita decat doar un week-end pe fuga.
Dupa ce am
rascolit site-ul Parcului National Semenic – Cheile Carasului, cat si site-ul
Exploratorii Semenic, m-am hotarat sa combin cumva si cu Parcul Natural Portilede Fier in prima zi si sa vizitam Cazanele Dunarii.
Ce am propus
eu…si ce am reusit sa facem…e un pic diferit, pentru ca nici eu si nici
ceilalti prieteni cu care am petrecut aceste 4 zile nu mai fuseseram in zona si
ma bazam doar pe indicatiile de pe net si ale altor persoane carora am avut
ocazia sa le cer informatii.
Cum orice plan
bine batut in cuie strica tencuiala din perete si cade, cam asa s-a intamplat
si cu plecarea noastra. Trebuia sa plecam 5 persoane din Bucuresti (eu, Razvan,
Marius si Irina), apoi sa il preluam pe Radu de la Pitesti ce venea cu trenul
de Cluj, dupa care sa ne intalnim cu Mugurel si Mircea in Drobeta, caci ei
veneau din Targu Jiu. Toate bune si frumoase pana in ziua dinaintea plecarii,
cand Razvan ma anunta ca el nu mai poate pleca cu masina deoarece trebuie sa
schimbe o piesa ce nu mai functioneaza din cauza impactului cu un caine pe
drumul de noapte catre tura din Oslea – Retezat de acu o luna. Si asa ziua
dinaintea plecarii devine una din cele mai stresante zile din viata mea, pentru
ca trebuia sa plecam 5 si nu stiam cu ce. Marius se ofera sa mergem cu Matizul,
Razvan se gandeste ca ar putea lua el trenul pana in Drobeta si apoi sa fie
preluat de Mugurel, insa si acest plan este dat peste cap cand Mugurel afla ca
trebuie sa fie la birou in prima noastra zi de tura. O nebunie curata. Intr-un
final, pe la 9 seara, Razvan ne da de veste ca putem merge cu masina lui dar
fara climatizare, apoi Mugurel reuseste sa isi faca libera urmatoarea zi si sa
ne intalnim cum stabilisem.
Toate bune si
frumoase. Ne intalnim la 5 jumate la Gara de Nord, cu o intarziere a lui Razvan
de 15 minute ce o face pe Irina sa se razgandeasca datorita unei stari de rau,
asa ca plecam doar 3 la drum. Il luam si pe Radu din Pitesti, dar la scurt timp
ne dam seama ca si el are o problema si suntem nevoiti sa facem pauze lungi si dese ceea ce ne face sa hotaram ca mai bine pentru toti este ca Radu
sa se intoarca inapoi in Cluj. Cu parere de rau ne luam ramas bun de la el si
il lasam la tren in Drobeta, dupa care pornim catre Orsova sa ne intalnim cu
Mugurel si Mircea ce nu mai aveau rabdare asteptandu-ne aproape 2 ore sa
ajungem.
In jur de ora 13
ajungem la Orsova, cu 2 ore intarziere fata de planul intial. Facem prima poza cu
superbul colier de apa al tarii noastre, frumoasa Dunare Albastra si pornim la
drum spre Dubova.
Ce am reusit sa facem in prima zi, 26.mai.2011
Traseul nostru cu masina a fost urmatorul: Bucuresti – Pitesti – Slatina – Craiova – Strehaia –
Drobeta Turnu Severin – Orsova – Dubova – Moldova Veche – Pojejena – Racasdia –
Oravita – Anina – Lac Buhui.
Trasee turistice de la Dubova:
Traseu turistic
Cazanele Mari – Ciucarul Mare (TG) Timp de mers: 2ore
Traseu turistic
Cazanele Mici (TR) Timp de mers: 1ora
Loc de campare: Lacul Buhui
“Cazanele Mici si Mari ale Dunarii se afla la sud-vest si nord-est de localitatea Dubova, intre Valea
Ogradena si Ogasul Turcului. Prin Cazanele Dunarii se intelege portiunea de
defileu cuprinsa intre gurile de varsare a raurilor Plavisevita (in sud) si
Ogradena (in nord), formand o unitate geomorfologica bine individualizata.
Bazinetul miocen de la Dubova imparte Cazanele Dunarii (in lungime totala de
7,4 km) in doua portiuni distincte: Cazanele Mari si Cazanele Mici. Intre
bazinetul Dubovei si Plavisevita sunt Cazanele Mari. Cazanele Mari au o lungime
totala de 3,8 km si sunt formate din Dealul Ciucaru Mare (318 m), ai carui
pereti abrupti marginesc latura stanga a fluviului si din Dealul Stirbatul Mare
(768 m) situat pe teritoriul Serbiei. Intre bazinetul Dubovei si Ogradena se
afla Cazanele Mici, avand 3,6 km lungime. Ele sunt alcatuite din Dealul Ciucaru
Mic (313 m) si Dealul Stirbatul Mic pe teritoriul Serbiei (626 m). In aceasta
zona Dunarea strabate cea mai ingusta si mai grandioasa zona a Defileului
Dunarii. Cazanele Mari sunt despartite de Cazanele Mici de bazinetul Dubova.
Latimile minime ale albiei Dunarii in Cazane sunt de 150 - 200 m, iar latimea
medie pe tot sectorul este de circa 350 m. Adancimea minima a Dunarii in Cazane
este de 22 m (in dreptul bazinetului Dubova).”- Extras de pe site-ul Parcului
National Portile de Fier.
Inainte sa
ajungem la Dubova ne oprim sa vedem Chipul regelui Decebal, sculptura in piatra
construita incepand cu anul 1998 “sub auspiciile Fundatiei
Europene Iosif Constantin Dragan, la varsarea raului Mraconia in Dunare”.
Trecem apoi si pe langa Manastirea Mraconia pe care o
pozam din mers si ne oprim la Pensiunea Decebal sa mancam. Pensiunea Decebal este o oaza de liniste si relaxare
pe malul Dunarii, cu vedere catre cazanele Dunarii si peretii stancosi dinspre
Serbia. Ne-am relaxat pe sezlongurile de langa piscina asteptand saramura si
pestele prajit privind catre oglinda apei intr-o liniste cu totul aparte.
Dupa ce ne-am incarcat bateriile am plecat la drum
catre centrul oraselului Dubova, unde la 100m de primarie se afla indicatorul
catre intrarea pe traseul Cazanele Mari – Ciucarul Mare ce dureaza aproape 2
ore dus- intors. Suntem intampinati de o ceata de rangeri canini, intr-un numar
impresionant de mare, ce pentru inceput ne sperie dar apoi ne bucura compania
lor pe traseu. Urcam cu greu prin padurice caci aveam burtile pline, dupa care
iesim intr-o poiana cu flori la capatul careia Marius cade „rapus” pe bancuta
frumos amenajata. Ne continuam apoi drumul iar prin padurice dupa care iesim
din nou intr-o poiana unde ni se deschide frumoasa panorama catre Cazane. Un
imens sirag de apa marginit de stanci intr-o liniste perturbata doar de cate o
masina ce serpuieste pe drumul de pe malul Serbiei sau cate un o barca cu motor
sau un vapor de marfa. Dar linistea si calmul Dunarii era ametitor. Stateam
totusi cu grija pentru ca stiam ca in zona sunt vipere, insa nu am vazut nici
una din fericire. Doamna de la pensiunea unde mancasem cand a auzit ca vrem sa
urcam pe Ciucarul Mare ne-a sfatuit sa avem grija caci sunt multe vipere, dar
cand am intrebat-o daca a auzit de cineva care ar fi fost muscat a zis ca n-a
auzit pana acum. Asa ca pana la urma faza asta cu viperele...e cam cu dus si
intors. Eu am considerat in excursia asta ca viperele sunt ca si ursii. Adica
stii ca acolo e habitatul lor, dar cat de mare poate fi sansa sa te intalnesti
totusi cu ele? Merg de atatia ani pe munte si nu am vazut niciodata vreun urs,
acuma nu oi avea norocul sa dau chiar din prima peste vipere. Si pana la urma
am scapat si n-am avut onoarea sa intalnesc nici una. Si nu imi pare rau.
Poienitele cu flori. |
Dupa multe poze pe primul punct de belvedere de unde
nu mai vroiam sa plecam, ne continuam drumul pe poteca ce merge paralel cu apa
alaturi de echipa de rangeri canini cu dimensiuni de la cel mai mic si rau la
cel mai mare si calm pana la urmatorul punct belvedere. Boschetarisul de pe
marginea potecii fosneste si noi grabim pasul fiind precauti. Din nou facem o
sesiune foto, admiram si garofitele de pe marginea stancilor, ne inchipuim cam
cum arata oara Cazanele de pe versantul celalalt de pe partea Serbiei si ne
gandim ca intr-o tura viitoare sa ne cocotam si la vecinii nostri de peste
granita.
Continuam poteca si ajungem la finalul traseului
marcat cu stalp indicator unde avem ultimul punct de belvedere catre Golful
Dubova.
El parca era Purecosul, nu? :)) |
Cu vacile la pascut prin padure. |
Soparlita fotomodel. |
Si coboram voiosi inapoi la masini. |
Ne intoarcem la masini insotiti tot de ceata vesela de
catei si ne intoarcem cam 3-4 km inapoi spre intrarea pe Cazanele Mici. Poteca
urca abrupt prin padure si pentru prima oara regret ca nu mi-am luat apa cu
toate ca e un traseu de doar o ora dus – intors. Dupa urcus gasim iarasi o masa
cu bancute si panou indicator, dupa care poteca urca lin prin padure si iesim
la un boschetaris unde pierdem marcajul, vegetatia fiind foarte abundenta. La
capatul traseul deabia avem un punct de belvedere catre Cazanele Mici unde din
nou frumoasa Dunare Albastra ne zambeste curgand agale. Mugurel este un pic
dezamagit de traseul Cazanele Mici datorita boschetarisului ce ne impiedica sa
ne bucuram de priveliste, insa eu sunt multumita si doar cu linistea de la
capatul stancilor.
As fi vrut sa fi stat mai mult, daca as gandi acum din
nou traseul as merge pe Clisura Dunarii si as dormi la o pensiune o noapte
pentru a ma bucura pe deplin de privelistea impresionanta ce o ofera aceasta
zona a tarii. Plus ca sunt o gramada de trasee in Parcul Natural Portile de
Fier ce ofera o perspectiva splendida catre Dunare. Pot spune ca m-a
impresionat mai mult decat Delta, cu toate ca este total diferit si poate ca nu
incape comparatie, insa consider ca orice roman ce isi iubeste plaiurile tarii
ar trebui sa vada aceasta comoara ce se afla in capatul de vest al tarisoarei
noastre.
Mai aveam in plan sa vizitam pestera Ponicova, insa
cum eram oricum in intarziere cu 2 ore fata de planul initial stabilit, si cum
nici nu suntem mari iubitori de pesteri, am hotarat sa mergem mai departe si sa
ajungem pe lumina in Anina la Lacul Buhui.
GPS-urile considera ca pentru a ajunge in Anina ar
trebui sa ne intoarcem in Orsova, insa dorinta mea era sa vad Dunarea in toata
splendoarea ei, si ma bucur ca nu m-am luat dupa GPS-uri si am continuat drumul
asa cum mi-l planificasem initial, adica pe malul Dunarii pana la Moldova
Veche, dupa care in continuare pe DN57 spre Oravita – Anina. Sunt portiuni unde
drumul este stricat, dar fara sa puna probleme. Am prins un apus de toata
frumusetea oglindit in apa imbratisata de stanci, apoi am continuat drumul
printre lanuri verzi urmate de paduri de salcami si multe serpentine. Este unul
din drumurile ce mi-a placut enorm, mie, care nu sunt o iubitoare de a merge cu
masina, insa in nici o tura nu m-am mai imbatat atat de mult cu parfumul
salcamilor si socului infloriti.
Fortificatia medievala Tricule. |
Am ajuns in Anina dupa ora 9 seara, am descoperit cu
ceva dificultati drumul forestier ce duce pana la lacul si cantonul Buhui si am
pus corturile noaptea. Am fost intampinati de cabanierul ce se ocupa de canton
ce ne-a ajutat cu informatii despre zona si ne-a primit foarte ospitalier.
Despre zona lacului Buhui, pe cati am intrebat nimeni
nu a stiut sa imi spuna cum este pe acolo. Cei de la parc mi-au spus ca nu
exista izvoare in zona si am cumparat apa din oras, insa la canton este izvor
amenajat cu teava la nici 5 minute de canton. De-asemenea la canton se fac
cazari cu 25lei de persoana iar cabana arata superb dupa parerea mea.
Dupa ce ne-am pus corturile, baietii au facut un foc
si apoi ne-am strans la seminte si povesti despre ce vom face a doua zi.
Ca o concluzie...am incercat sa ma documentez de pe
internet despre ce pot face in zona muntilor Aninei – Semenic, insa este destul
de greu sa faci asta de acasa, si cand unii spun „du-te si vezi acolo, ca o sa
primesti sfaturi daca intr-adevar cauti”, au dreptate. Adica...sunt atat de
multe locuri de vazut, despre care de acasa nu prea poti afla clar ce si cum,
incat acolo iti pare rau ca nu ai timp sa le vezi pe toate.
Ce am reusit sa facem in a doua zi, 27.mai.2011
Traseu cu masina: Lacul Buhui - Anina
Traseu cu trenul: Anina 9.30 – Ciudanovita 10.35
Traseu turistic: Ciudanovita - Gara Garliste (pe jos pe calea ferata)
– Poiana Peris ( 8km pe diverse poteci) – Cheile Garlistei – Anina (PR). Timp
de mers cu tot cu pauze: 9ore30min
Loc de campare: Lacul Buhui
M-am trezit de
dimineata in jur de ora 7, multumita ca in sfarsit am dormit o noapte la cort
in care mi-a fost perfect de cald si deci m-am odihnit bine. Dupa cafeluta si
mancare, strangem corturile in graba caci ne-am cam lalait putin mai mult decat
planificasem si nu vroiam sa pierdem celebrul tren Anina – Oravita ce pleca la
9.15.
Ajungem insa
repede in Anina, pe ritmuri flamenco sub bagheta lui Razvan ce se ocupa de buna
dispozitie de dimineata. In gara lume multa, o gramada de copii veniti cu profesoarele
sa se plimbe cu trenul pe cea mai veche cale ferata montana din Romania
construita in 1863 si care la 1 iulie se va inchide circulatiei, caci asa este
la noi, de ce sa conservam ceva de o suta de ani in loc sa distrugem?
Ca niste
calatori corecti cumparam bilete (3.10lei/persoana) sfatuiti insa de cel de la
casa de bilete sa cumparam din tren. Nu sunt deacord cu acest lucru si mai mult
il rog pe domnul respectiv sa imi taie bilete din gara.
“Traseul este supranumit "Semeringul
Banatean" datorita asemanarii dintre acesta si calea ferata "Semering" din Austria,
construita intre anii 1845-1854. Se poate face o paralela atât privind
însusirile tehnice între aceste doua linii ferate cât si între peisajul
montanistic pe care îl strabat. Linia ferata Semering are o lungime totala de
40 Km (între Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferenta de nivel de 388 m; la noi
este o diferenta de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo cu fost
construite 15 tunele, iar aici 14 tunele.
Marea
arta a constructiei aceste cai ferate consta în faptul ca are o inclinare de 20
o/oo fata de celelalte cai ferate care au avut o inclinare cu diferenta de
nivel de 14‰. De asemenea raza curbelor la aceasta linie este de 114 m fata de
celelalte cai care au o raza de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de
locomotive si vagoane speciale. Trecerea peste vai adânci are o lungime totala
de 843 m, iar tunelele masoara o lungime totala de 2084 m. A fost nevoie sa se
faca strapungeri si taieturi în deal pe o distanta de 21 km si numai pe
aproximativ 10 km trenul are o linie ferata normala. . Linia ferata Oravita -
Anina are o lungime de 34 km, iar constructia a costat în total 5.000.000 de
gulden. Au fost construite în total 10 viaducte cu o lungime totala de 843 m,
tuneluri într-o lungime totala de 2084 m si strapungeri de dealuri pe o lungime
totala de 21.171 m. Trecerea peste vai se împarte între urmatoarele puncte:
Oravita si Maidan 6 treceri - dintre care viaductul cel mai lung este asa
numitul viaduct Racovita de 115 m si 26,5 m înaltime; Maidan si Lisava au un
viaduct, între Lisava si Gârliste(Carasova) sunt doua viaducte dintre care ultimul
este cel de la Jitin - acesta fiind o adevarata opera de arta.” – Extra de pe
site-ul Oravita – Anina.
Am mers cu trenul pana in Ciudanovita, defapt pana
la Punct Oprire Ciudanovita, inca tind sa cred ca statia din sat era putin mai
in colo, desi...aveam eu sa am o mare surpriza putin mai tarziu cum ca gara satului nu tre sa fie neaaparat in
sat, cum credeam eu ca este in Garliste, ci tocmai la 8 km distanta...Va povestesc
imediat.
Trenul acesta are un farmec aparte, fiind vechi,
ruland pe o cale ferata construita acum mai bine de 100 de ani cu traverse in
mare parte din lemn, traversand vai pe viaducte de o arhitectura impresionanta
si taind muntele in doua prin multitudinea de tunele adanc sapate in stanca.
Cel mai lung tunel, cel dinaintea statiei Garliste, este partial inundat cu
apa. In bezna trenul pare ca pluteste pe apa in lumina slaba a frontalei, insa
in final iese triumfator la soare. Am considerat ca este pacat sa parcurgem
doar portiunea Anina – Garliste si am mers pana in Ciudanovita, de unde ne-am
intors pe calea ferata pe jos pana in statia Garliste exersandu-ne mersul la
pasi egali pe traversele de lemn. Am putut astfel sa studiez indeaproape
Viaductul Jitin despre care citisem pe net, o adevarata opera de arta, atat de
sus cat si de sub el, coborand multitudinea de trepte pana la firul apei. Este
impresionant sa poti avea in fata ochilor o asemenea capodopera inginereasca
construita cu atat de mult timp in urma, asta o spune intr-un fel inginera din
mine ce mereu ramane fermecata de podurile vechi, caci si aceasta este unul din
motivele pentru care am facut facultatea de Drumuri si Poduri.
„Construit în anul 1863, sub autoritatea Căilor Ferate de Stat Austriece,
viaductul Jitin are cinci deschideri: una centrală, de 34,50 m, si câte două
deschideri marginale, de 15,80 m.
Suprastructura viaductului este sustinută de căte două
bolti de căramidă de circa 15,80 m, si un tablier metalic central, de 34m
deschidere, iar infrastructura este alcătuită din două culee si patru pile. Pe
pod, linia de cale ferată are o declivitate de aproximativ 20‰ si descrie în
plan orizontal un traseu alcătuit dintr-o curbă circulară cu raza de
aproximativ 114 m deasupra boltilor de la capătul dinspre Oravita, un
aliniament pe tablierul central si o curbă circulară cu raza de aproximativ 109
m deasupra boltilor de la capătul dinspre Anina. Viaductul traversează Valea Jitinului,
diferenta dintre nivelul superior al sinei si talvegul acesteia fiind de 37,8
m. Materialele utilizate la
constructia lui au fost: cărămida arsă - pentru boltile de la capetele
viaductului, otel - pentru tablierul central, piatră calcaroasă - pentru zidăriile
din pile si culee. – Extras din articolul Viaductul Jitin de Gheorghe Popoviciu
Am trecut prin
cele 7 tunele speriind soparlimea tolanita la soare. Am identificat si doua
cadravre, unul de bursuc si unul de cartita. Ne-am topit sub soarele arzator si
ne-am bucurat de adierea vantului pe ultimii kilometrii de cale ferata pana in
Garliste. In total intre Ciudanovita si Garliste sunt 8km, cam atata mi-am
chinuit eu cei 4 baieti ce au acceptat provocarea acestei ture incepand de joi.
Dar surpriza
aveam sa o aflu curand, cand ajunsi in gara Garliste am cautat evident satul,
caci in conceptia mea, orice gara intr-o localitate se afla in localitate. Dar
nu…aici nu e asa. Aveam sa aflu ca pana in Satul Garliste trebuia sa mai mergem
8km pe niste poteci ce se ramifica in toate directiile, dar din care sa aleg
numai pe acelea ce duc spre dreapta catre Garliste, si dupa ce trec de o livada
cu pruni si o padure, voi iesi la un moment dat in traseul spre Cheile
Garlistei. Pff…si mai spuneau altii ca m-am documentat prea mult…partea asta cu
8km din gara pana in sat nu o stiam, dar, era ora 1 asa ca timp aveam destul,
cu toate ca stiam de Cheile Garlistei ca sunt lungi si “nu se mai termina”
asa cum imi spusese cineva saptamana trecuta. Teoretic pe ghidul parcului se
fac 2 ore pe chei, dar cred ca doar Mariusica in pas maratonist face 2 ore pe
cheile alea interminabile.
Sa revenim. Luam
pranzul la umbra unui copac in gara, ne aprovionam cu apa de la niste oameni
care ne ajuta cu informatii cum sa ajungem in Chei, si pornim la drum inapoi pe
calea ferata pana la poteca la dreapta pe langa un gard de lemn. Nici nu intram
bine pe poteca si Mugurel calca stramb incercand sa imi explice ca nu aveam cum
sa nu vad poteca caci era destul de mare daca as fi stiut ca pe acolo trebuie
sa o luam.
Ca un obicei mai
nou, in turele mele…nu stiu cum fac de reusesc sa lungesc traseele la 10 ore,
oricat as vrea sa fie mai relaxante si mai …light sa zic asa, nu reusesc.
Coboram prin
poienile pline de floricele mov, trecem de pruni si intram in padurea de
salcami. O mireasma proaspata de salcami ne poarta pasii la vale ca intr-un
dans ametitor. Nu cred ca am fost in vreo padure mai parfumata ca aceasta si
tind sa cred ca traseul din aceasta zi a fost mai fain pana sa ajungem in chei
decat cheile propriu zise.
Ajungem la un
pod in arc frumos construit din piatra, in mijlocul padurii. Continuam pe firul
apei ce dupa harti ne dam seama ca ar fi Valea Mare si descoperim poteca ce
duce spre chei, caci ajungem la intersectia intre rauletul Valea Mare cu
Garliste. Imediat dam si de marcajul mult dorit Punct Rosu, bucurosi ca
aventura noastra de 8km pana in sat s-a incheiat si acum mai avem 4-5 ore de
parcurs cheile.
Am mai intalnit
niste marcaje Patrat Rosu si Patrat Albastru. Am inteles ca Patrat Rosu este
limita Parcului National Semenic – Cheile Carasului, insa Patratul Albastru nu
am descoperit inca ce este.
Din cate am recitit acum revenind acasa se
pare ca ultima poiana in care am fost
inainte sa dam de marcajul punct rosu este defapt Poiana Peris.
Ne descaltam si
trecem apa numai buna de racorirea picioarelor a Garlistei si ne apucam de
cules flori de salcam, caci Razvan avea in plan ca diseara sa ne pregateasca
niste clatite mai speciale cu flori de salcam. Un adevarat deliciu. Manati de
parfumul imbatator al pomilor ne abatem putin de la poteca noastra si dam de
poteca ce urca destul de abrupt spre Carasova marcata cu Cruce Galbena. Ne
intoarcem la ultimul Punct Rosu si revenim pe poteca noastra.
Cheile Garlistei
se afla intre localitatile Anina si Garliste, fiind parcurse de raul Garliste
numit si Aninei sau Schlucht in cursul superior. Se intind pe aproximativ 9km
incepand cu 3-4km dupa iesirea din Anina si terminandu-se cu aprox. 1km inainte
de satul Garliste.
Noi parcurgand
de la Garliste la Anina am mers din aval in amonte, intotdeauna pe poteca din
partea stanga a noastra, pe partea dreapta fiind pereti inalti stancosi pe care
insa nu i-am putut admira prea mult datorita vegetatiei abundente. In trecut se
pare ca a fost un drum de care din satul Garliste pana la constructiile
parasite ce se gasesc pe traseu, drum ce trece prin tunel si portal si care se
pierdea in “marele cot”, insa acum acest drum este napadit de vegetatie.
De-asemenea se considera ca ar fi exista si un o linie ferate ingusta.
Cheile sunt
intr-adevar interminabile. Am intrat in traseu la ora 3 si am ajuns la gara din
Anina aproape de ora 8. Noi 4, adica eu, Razvan, Mircea si Mugurel, caci
Mariusica n-a avut rabdare de a merge in pasul nostru si a ajuns mai devreme la
masina, in jur de 6 jumate. Mi se pare de-a dreptul trist cum se considera
aceasta zona Parc National cand toata marginile apei sunt pline de maldare de
gunoaie pentru ca toata mizeria din Anina este deversata pe raul Garliste. Oare
chiar nu se poate lua nici o masura sa se impiedice aceasta distrugere a
natarii?
Din Anina am
luat masinile inapoi la Lacul Buhui unde am campat din nou, asteptand si a 3a
masina ce trebuia sa soseasca noaptea tarziu de la Bucuresti si anume Elena,
Irina, Laurentiu, Lavinia si Adriana.
Razvan a
pregatit clatite la primus, care tind sa cred ca vor deveni marca inregistrata
pe viitor, dupa care am mai stat la foc si apoi ne-am retras in cantonul Buhui
alaturi de cabanier sa vedem poze din zona sau sa tragem un pui de somn (eu cel
putin) pana cand veneau cei de la Bucuresti.
Tarziu in noapte
au ajuns cu bine si ceilalti 5, s-a intins si ultimul cort si cu totii ne-am
lasat in bratele lui Mos Ene visand la o noua zi pe potecile din Banat.
Ce am reusit sa facem in a treia zi, 28.mai.2011
Traseu cu masina: Lacul Buhui – Anina – Carasova
Traseu turistic
: Carasova –
Cheile Carasului – Pestera Liliecilor – Pestera de sub Cetate II – Poiana Prolaz.
Timp de mers cu tot cu pauze: 5ore
Traseu cu masina: Carasova – Crucea Iabalcei – Iabalcea – Canton Padina
Seaca – Canton Comarnic
Loc de campare: Poiana Comarnic
M-am trezit de
dimineata tot in jur de 7, bantuind pe langa cortul lui Mugurel sa il trezesc
sa pregateasca cafeaua, dar Mugurel era trezit déjà dinaintea mea.
Frumos mai e sa
te trezesti dimineata, sa te duci la izvor sa te speli cu apa rece, sa te
plimbi prin padure in razele si racoarea diminetii, sa privesti lacul cum oglindeste
in ochii sai padurea si sa te bucuri ca esti atat de departe de casa intr-un
loc atat de VERDE. Atat de mult imi doream acest verde, si acum aveam padurea
verde, lacul verde, pajistea verde…totul in jur era verde, nu cred ca exista pe
lume o culoare mai minunata decat verdele.
Intotdeana am
considerat ca o persoana oricat de stresata, suparata sau trista ar fi, atunci
cand o duci intr-un loc plin de verdeata e ca si cum i-ai da o picatura de apa
vie, e o culoare fantastica ce te umple de energie fara sa faci nimic. Ma bucur
de cate ori ies pe balconul biroului meu si privesc pajistea verde a vilei din
fata firmei. Nu poate fi nimic mai presus de verde, verdele este pentru mine
insasi definitia vietii si fara de care cred ca am imbatrani cu totii mult mai
repede si am trai fara un sens…As putea scrie despre verde o teorie intreaga,
dar ma opresc aici, de teama sa nu va plictisesc prea tare cu visele mele.
Am plecat de la
Lacul Buhui pe la 8 jumatate in directia Carasova. Am parcat masinile langa
pensiunea Perla Carasului si am pornit pe chei.
Apa de baut se gaseste in doua locuri: de la pensiunea Perla Carasului se face drumul la
stanga catre Carasova, drum ce intra in sat. Exact la intrarea in sat este o
pompa albatra ce mie mi s-a spus ca “nu ai cum sa nu o vezi” dar eu chiar n-am
vazut-o decat dupa ce am iesit de pe chei si am mers in sat. Mai este o teava
cum cobori sub podul peste Caras la intrarea in chei, inainte de podul de lemn.
Este o groapa amenajata din beton unde se coboara pe o scara metalica de 1.5m
unde este aceasta teava cu apa buna de baut. Cel putin asa mi-au spus
localnicii.
Cheile Carasului
intr-adevar merita mult mai mult decat cele ale Garlistei, sunt un pic mai
aerisite, cel putin portiunea pana la Prolaz si se pot face cu usurinta si cu
bagaj greu, doar ca eu am considerat sa nu mergem cu tot rucsacul dupa noi
pentru ca nu stiam de nici un izvor in zona Prolaz.
Ideea mea
initiala de traseu era sa facem Cheile Carasului pana la Poiana Prolaz, apoi sa
mergem pana la Pestera Tolosu, dupa care sa ne intoarcem inapoi la Prolaz si sa
urcam spre Cetatea Carasului si Crucea Iabalcei pe traseul marcat cu Triunghi
Rosu. Dupa care mai aveam cativa kilometri pe DN pana in Carasova. Au fost mai
multe aspecte ce m-au influentat sa iau o decizie ce a suparat pe multi. Pe
chei ne-am despartit de Elena si Laurentiu care au urcat sa viziteze pestera
Liliecilor, noi alegand sa mergem mai departe pe traseu iar ei sa ne prinda din
urma. Dupa care, spiritul de echipa a lipsit dat fiind faptul ca la un
moment dat am observant ca Irina nu mai este cu noi si nimeni nu a remarcat
acest lucru. Am considerat ca o vom astepta intr-o poiana, sau intr-un loc cu
poteca ceva mai larga, dupa care ea m-a sunat sa imi spuna ca are o problema cu
genunchiul si merge mai incet, apoi semnalul la telefon s-a pierdut de tot. A
fost apoi incidentul in care Lavinia a cazut in jur de 5 metri din poteca,
alunecand din greseala, cazatura ce nu a produs decat vanatai si o mare spaima
a mea si cred ca si a celorlalti caci o vedeam cum se rostogoleste la vale. Nu
stiu cum si de ce a alunecat, dar ma bucur enorm ca nu a patit nimic.
Ajunsi in Poiana
Prolaz ne-am asezat sa-i asteptam pe ceilalti, eu am traversat raul pe
cablurile suspendate si am iesit intr-o alta poiana plina de flori mov si cu
iarba mare unde cobora un grup de copii impreuna cu un ghid si un profesor. Am
vazut ca ei coborau pe traseul pe care eu il planuisem sa il urcam, cel cu
triunghi rosu. M-am oprit sa ii intreb despre acest traseu, iar cel care era
ghid mi-a spui ca ies intr-o ora la cetate, dar de acolo mai am 16km pe asfalt,
si nu 3-4 cat stiam eu. M-am intors oarecum dezamagita la ceilalti, imi
doream ca macar in ziua aceea sa ajungem sa punem corturile la maxim ora 5 si
apoi sa facem baie, la fel cum imi dorisem si ziua precedenta sa facem baie in
lac si nu apucasem datorita celor 8km in plus pe care nu ii estimasem. Asa ca
le-am spus celorlalti parerea mea cum ca sa ne intoarcem pe acelasi traseu pe
unde am venit, sa luam masinile din Carasova pana la Crucea Iabalcei unde
incepe traseul Tringhi Rosu si sa coboram cu rucsacii pana la Prolaz sa punem
corturile, dupa care cine vrea poate merge mai departe la Pestera Tolosu unde
pe acel traseu ar fi vazut si cazanele Carasului, marmitele si alte zone mai
salbatice ale acestor chei, mai précis, prima parte a cheilor nemarcata. Aici
intr-un fel am gresit si am gandit oarecum in modul meu egoist pentru ca imi
doream sa pun cortul devreme si sa prind o dupa-amiaza la soare, nu aveam nici
un chef de 16km de asfalt si nici sa ma dau eu viteaza pentru ca nu eram sigura
ca nu sunt 16 ci doar 3km.
Stiu ca unii isi
doreau si partea asta salbatica a cheilor. Daca am fi mers pana la Tolosu am
mai fi facut o ora dus, o ora intors, plus ca ar fi trebuit sa mai stam sa ii
asteptam pe Elena si Laurentiu sa vina si ei pentru ca sigur vroiau si ei sa
vada si pestera aceea. De-asta spun ca … am gresit in organizare si chiar nu
stiu cum ar fi fost bine sa fac si cum nu. Dar acum nu mai conteaza. In modul
meu egoist pot spune ca eu nu mai aveam nici un chef de salbaticia cheilor, de
drum drept pe asfalt, de traseu lung cu campare la 8 seara. Sincer.
Ne-am intors
pana la Pestera de sub Cetate 2 unde am gasit rucsacii celor 2 “speologi in
actiune ”Elena si Laurentiu, asa ca ne-am poposit sa ii asteptam, dupa care au
intrat in pestera si Irina cu Mircea.
Ne-am intors la
masini tot cu gandul de a porni repede la drum spre crucea Iabalcei. Am mers
apoi in Carasova sa ne aprovizionam cu apa si sa mai facem ceva cumparaturi,
dupa care am mers spre Iabalcea. Am gasit stalpul indicator ce merge catre
cetatea Caras pe marcajul Tringhi Rosu, dar nu am vazut nici un loc sa lasam
masinile peste noapte, asa ca decizia mea de moment a fost sa merg mai departe
in sat asa cum planuisem initial sa gasim poteca ce coboara printre salase
direct in Prolaz, dar nici pe aceasta nu am gasit-o si nici localnicii nu stiau
de ea. Am vrut sa nu lungesc de nici o culoare traseul in ziua aceasta, nu
vroiam sa ma aventurez pe un traseu cu rucsacii mari prin balarii asa cum
spuneau localnicii, si poate ca am privit eu prapastios, insa dupa balaureala
lunga din ziua trecuta prin toate buruienile nu mai aveam rabdare sa mai fac
acelasi lucru si azi. Si da, recunosc, am gandit in modul meu egoist fara sa
mai intreb pe altcineva. Asa ca am decis sa mergem mai departe la Cantonul
Padina Seaca si de acolo sa o luam pe jos pana la Comarnic unde stiam sigur ca
stiu sa ajung fara sa ne ratacim, loc in care ar fi trebuit sa ajungem in
urmatoarea zi, duminica.
La cantonul
Padina Seaca stiam ca poate ajunge orice tip de masina, drumul forestier se
continua pana la Cantonul Comarnic insa este cel mai extrem drum forestier pe
care am mers vreodata. Asa cum anuntasem initial am hotarat sa lasam masinile
la cantonul Padina Seaca, insa Elena si Laurentiu au hotarat sa urce cu masina
mai departe. Mugurel si Razvan au lasat masinile la Padina Seaca si am pornit
cu rucsacii mari catre Comarnic. Dupa vreun kilometru insa s-au hotarat si ei
ca totusi ar putea merge cu masinile, decizie ce le apartine intru totul. La
Valea Toplitei am gasit parcata masina lui Laurentiu, de acolo drumul se strica
rau si Mugurel a decis si el sa renunte la masina tot acolo. Razvan insa a
continuat pana la Comarnic cu Dusterul in care am incarcat toate bagajele. Cred
ca am avut cele mai mari emotii pe acest drum, cu toate ca mergeam cu o masina
de teren au fost zone in care credeam ca in orice clipa ne rasturnam masina
fiind foarte inclinata catre vale, plus o gramada de sleauri pe care trebuia sa
le incaleci foarte aproape de marginea drumului. A fost o zona in care cu toata
ca masina e destul de inalta a atins cu scutul pamantul de sub ea. Ce sa
mai…mi-a stat inima in loc crezand ca nu se mai termina acest drum de 4
kilometri. In spatele nostru insa venea vijelios o Dacie veche a carui
proprietar o lovea fara mila pe sleaurile adanci, si pana la urma a ajuns
intreaga la destinatie.
Am ajuns la ora
6 la Comarnic unde ne-am intalnit cu totii, Irina si Elena fiind foarte
suparate ca nu mai ajungem la Prolaz asa cum spusesem initial. Am mers apoi sa
vorbesc cu cei de la Canton sa ii intreb unde avem voie sa punem corturile si
ne-au arata o poiana super frumoasa langa paraul Toplita unde aveam si vatra de
foc si masa cu bancute. In plus, la pachet era si fostul ghid al Pesterii
Comarnic pe nume Jerry.
Am campat, am
facut focul si ne-am asezat la masa la povesti pana la 12 noaptea cand a
inceput sa ploua. Ii multumim lui Marius care a alergat 2 ture pana la masina
lui Mugurel lasata pe Valea Toplitei pentru a aduce cele doua cutii cu vin cu
care ne-am desfatat in ultima seara. Noaptea a plouat, si chiar ne gandeam ca
daca va ploua tare nu vom mai iesi cu masinile de pe drumul mocirlos. Irina
si-a uitat aparatul foto agatat de stalpii bancutei toata noaptea afara
beneficiind de un dus gratuit. Sper totusi sa nu ai probleme pe viitor cu
camera si inca asteptam pozele din Oslea.
Si cam asa s-a
incheiat a 3a zi din plimbarea prin Banat. A fost cea mai stresanta zi in care
am luat decizii care au suparat pe multi, si le dau totusi dreptate si imi cer
scuze.
Ce am reusit sa facem in a patra zi, 29.mai.2011
Traseu
turistic: vizitare Pestera Comarnic. Timp de vizitare: 1ora 30min cu ghid turistic
(10lei/pers)
Traseu cu masina: Canton Comarnic – Canton Padina Seaca – Iabalcea –
Anina – Bozovici – Eftimie Murgu
Traseu
turistic: Cheile Rudariei si Parcul Mulinologic Rudaria Timp de vizitare: 30min
Traseu cu masina: Eftimie Murgu – Lapusnicel – Iablanita - Mehadia – Drobeta Turnu Severin – Strehaia –
Craiova – Slatina – Pitesti – Bucuresti
Ne-am trezit
dimineata pe la 8, dupa ce ploaia s-a oprit. Am facut o baie prin iarba inalta
in drum catre tufisuri, am mancat si am mai stat la povesti pana pe la 11 cand aveam programat sa vizitam Pestera Comarnic - monument al
naturii, dezvoltata pe 3 nivele, cu galerii si sali de dimensiuni mari.
Vizitarea se face numai in compania unui ghid de la Parcul National Semenic
contra cost – 10lei/persoana.
Despre Pestera Comarnic s-a facut si un reportaj in emisiunea Drumuri aproape a celor de la TVR Timisoara in colaborare cu AS Prusik TM si AS Exploratorii Resita, filmare realizata in 18-20.06.2006 si difuzata in data de 05.11.2006 pe TVRTM / TVR2 si reluata pe TVR International.
Am vizitat apoi si Cheile Rudariei si Parcul Mulinologic Rudaria unde am vazut si eu pentru prima data o moara in functiune, dupa care ne-am luat ramas bun si am pornit fiecare spre casele noastre.
Morile de pe Valea Rudariei reprezinta o marturie a tehnicii populare tradidionale din Banat. Se pastreaza un numar de 22 de mori asezate de-a lungul cursului apei, in sat si in afara satului. Morile functioneaza pe baza unui sistem de roata orizontala ce reprezinta un precursor al tehnicii moderne de hidrocentrale. - Extras din panoul informativ de la intrarea in Parcul Mulinologic Rudaria.
Acum, privind in urma imaginile din aceasta tura, mi s-a facut un mare dor... dor de acele locuri, de prietenii cu care am fost, de parfumul primaverii, de verdele meu iubit...Dar cu toate ca imi este dor de toti si de toate, simt o mare implinire ca am trait acele clipe. Imi pare sincer rau de cei pe care i-am dezamagit in aceasta tura, dar...din pacate...nu reusesc sa multumesc pe toata lumea si sper sa fiu iertata intr-o zi. Pana atunci insa, eu sper sa ne revedem curand si pe alte carari ale muntilor nostri.
Cu drag,
Criss
PS: Pozele din acest jurnal apartin lui Mugurel si mie. Urmeaza sa adaug si de la Mircea in viitorul apropiat.Si pentru cei ce vor sa vada cum arata Dunarea si de pe partea cealalta va invit sa va delectati cu pozele lui Mugurel din jurnalul Muntenegru 1 (drumul).
Despre Pestera Comarnic s-a facut si un reportaj in emisiunea Drumuri aproape a celor de la TVR Timisoara in colaborare cu AS Prusik TM si AS Exploratorii Resita, filmare realizata in 18-20.06.2006 si difuzata in data de 05.11.2006 pe TVRTM / TVR2 si reluata pe TVR International.
Am vizitat apoi si Cheile Rudariei si Parcul Mulinologic Rudaria unde am vazut si eu pentru prima data o moara in functiune, dupa care ne-am luat ramas bun si am pornit fiecare spre casele noastre.
Morile de pe Valea Rudariei reprezinta o marturie a tehnicii populare tradidionale din Banat. Se pastreaza un numar de 22 de mori asezate de-a lungul cursului apei, in sat si in afara satului. Morile functioneaza pe baza unui sistem de roata orizontala ce reprezinta un precursor al tehnicii moderne de hidrocentrale. - Extras din panoul informativ de la intrarea in Parcul Mulinologic Rudaria.
Acum, privind in urma imaginile din aceasta tura, mi s-a facut un mare dor... dor de acele locuri, de prietenii cu care am fost, de parfumul primaverii, de verdele meu iubit...Dar cu toate ca imi este dor de toti si de toate, simt o mare implinire ca am trait acele clipe. Imi pare sincer rau de cei pe care i-am dezamagit in aceasta tura, dar...din pacate...nu reusesc sa multumesc pe toata lumea si sper sa fiu iertata intr-o zi. Pana atunci insa, eu sper sa ne revedem curand si pe alte carari ale muntilor nostri.
Cu drag,
Criss
PS: Pozele din acest jurnal apartin lui Mugurel si mie. Urmeaza sa adaug si de la Mircea in viitorul apropiat.Si pentru cei ce vor sa vada cum arata Dunarea si de pe partea cealalta va invit sa va delectati cu pozele lui Mugurel din jurnalul Muntenegru 1 (drumul).
2 comentarii:
wow! ce jurnal fain! am reusit sa ajung si eu odata in zona, intr-un team-building la Dubova,acum mai multi ani, intr-un inceput de primavara. Mi-a placut foarte mult zona. Citind jurnalul tau retraiesc acele amintiri :) Multumesc
Foarte, foarte frumos!!! Mi-ai facut ziua mai frumoasa, multumesc.
...si voi reveni, cu drag, sa rasfoiesc si celelalte file de vacanta :)
Trimiteți un comentariu